Om studiet

Baggrund og fokusområder

Hvorfor undersøge tillid?

2018 var året, hvor store svindelsager tog overskrifter på tværs af medier samtidig med, at det blev et af årets helt store samtaleemner. Sagerne har fyldt så meget i 2018, at selv Dronningen på årets sidste dag valgte at kommentere på udfordringerne med udtalelsen:  ”Man skal kende forskel på dit og mit, på rigtigt og forkert. Det burde ikke være så svært”.

Mistilliden begrænser sig dog ikke til medier og overskrifter, men har haft en reel påvirkning på det danske samfund og en betydelig indflydelse på den tillid, som danskerne stolt har været verdensmestre i. Overskifter som ”Danskernes tillid til myndigheder falder efter svindelsager” og ”Danskerne har ringe tillid til private virksomheders håndtering af data” så dagens lys i løbet af efteråret, hvilket betød, at vi for alvor begyndte at interessere os for, og stille spørgsmålstegn ved, den danske tillid til både offentlige institutioner, politikere, medier og brands. Det blev startskuddet til “Tid til Tillid”. 

“Tid til Tillid” er et forbrugerstudie, der undersøger danskernes tillid til offentlige institutioner, politikere, medier, brands og ikke mindst til hinanden. For har et år med mistillid i form af blandt andet svingelsager og fake news haft en betydning for danskernes generelle tillid? 

I vores studie “Tid til tillid” findes et unikt indblik i forbrugernes syn på tillid. Studiet indeholder samtidigt et indblik i deres tanker og livsverden i en tid, hvor tillid ikke længere er en selvfølgelighed. 

Det er med andre ord blevet Tid til Tillid

Vil du høre mere om Tid til Tillid? Hør studiets podcast her.

"Tid til Tillid" i tal

Kvalitative interviews
Interviewpersoner
Adspurgte i kvantitativ dataindsamling
Analysetimer